X
Tips & tricks pentru angajați

Tips & tricks pentru angajați

De la managerii de resurse umane. Cum să negociezi salariul, cum să gestionezi inflația, cum să te promovezi cât mai bine ca să promovezi și să interacționezi cât mai bine cu departamentul de resurse umane

 

Podcastul Bankata

La Bankata ne-am propus să fim întotdeauna de partea consumatorului: să îi înțelegem nevoile și dorințele, curiozitățile și nelămuririle, temerile și speranțele pe care le are în legătură cu finanțele și modul de a le gestiona. De aceea, Tu și banii nu este un episod în care predăm după dictare, ci vorbim liber despre blocajele și greșelile cu care ne-am confruntat și noi.

Dacă vrei să ne asculți toate episoadele, ne găsești pe canalul de YouTube sau pe celelalte aplicații de podcast:

Azi ne-am propus să vorbim despre episodul 24: Tu și Cariera ta, cu Anamaria Lepădatu. Ca HR manager, ea se situează atât de partea business-urilor, cât și a candidaților.. De-a lungul discuției am vorbit despre multe sfaturi aplicabile, precum negocierea salariului, argumentarea unei măriri salariale, cum abordăm schimbările în carieră, ce să facem (și să nu facem) în interviuri, și, mai ales, cum ne prezentăm contribuțiile și valoarea adusă în muncă. Simțim că este un episod la care merită să ne întoarcem oricând, căci va fi mereu actual.

 

HR tips din episodul de podcast

Totul ține de cultura organizațională

Un interviu nu este similar cu un elev scos la lecție, căreia i se va pune o notă și este destul de panicat de acest fenomen. În mod ideal, un interviu este asemănător cu o întâlnire. Spunem asta nu pentru a fi inappropriate, ci pentru a sublinia că așa cum noi ne dorim să impresionăm, să arătăm cea mai bună versiune a noastră și să ocupăm postul respectiv, și angajatorul este responsabil să îți propună un salariu motivant, să îți aducă beneficii extrasalariale, perspective de creștere și promovare. Nu doar ei te aleg pe tine, ci și tu îi alegi pe ei. 

Este important ca întrebările pe care le punem la interviu să fie relevante pentru cultura organizațională în care vom intra: cât de ușor și transparent este procesul de promovare, cât de deschis este departamentul de HR către persoanele defavorizate, cât de safe este pentru a comunica neregulile semnalate, cum se tratează conflictele interne, care este atitudinea față de micromanagement și educație și alte lucruri de care ne pasă atunci când lucrăm cu cineva.

Negocierea salariilor

Înainte să pornim o renegociere de salariu, ar trebui să ne punem următoarele întrebări:

  • Cum putem susține cel mai bun mod caz pentru înșine și să ne prezentăm valorea în cea mai bună variantă?
  • Fac ce făceam și înainte sau am noi responsabilități?
  • Dacă nu am noi responsabilități, aș fi putut face ceva diferit?

Negocierea unei măriri de salariu are formate diferite în fiecare companie, însă este important să știm că fără o îmbunătățire a performanței noastre sau o valoare adăugată, tot ce putem negocia este o aliniere la inflație.

Acest lucru nu înseamnă să ne epuizăm într-o cursă continuă pentru performanță, ci să facem mai mult decât să ne îndeplinim sarcinile de suprafață. Dacă asimilăm informații, suntem implicați și atenți în compania în care lucrăm, atunci putem propune noi proiecte, sisteme de învățare, inițiative de optimizare. Putem să ne ocupăm de mai multe lucruri, să căpătăm noi cunoștințe, să ducem departamentul din care facem parte mai sus, în funcție de indicatorii care contează.

#QuietQuitting

Pandemia ne-a ajutat să realizăm că fiecare dintre noi are un tipar diferit de productivitate. Că ne poate ajuta o anumită rutină sau variațiunea rutinei; că ne este mai simplu să lucrăm singuri de acasă, sau să nu mai călătorim zilnic în trafic. Că mediul alături de colegi poate fi neproductiv, sau că preferăm să fim la birou și să lucrăm doar de acolo. 

Totodată, sistemul de învățământ anterior câmpului muncii nu ne ajută să vedem de ce merită să facem lucruri pentru noi, și mai degrabă să ne adaptăm rezultatelor sistemului. Ne adaptăm să nu primim absențe, să avem mediile încheiate, să ne înțelegem bine cu profesorii, să știm când ne dau lucrare etc. Ulterior, această mentalitate ne poate face niște angajați dificili și neproductivi, orientați pe o formă fără fond.

În mod ideal, am lucra cu angajați autonomi și independenți, care sunt orientați pe obiective și își îndeplinesc sarcinile indiferent de circumstanțe. Un lucru foarte util al fenomenului de #quietquitting a fost eliminarea micro managementului, urmărind ca fiecare dintre noi să lucrăm cu o miză concretă și susținând toate procesele care ne implică, pentru a ajunge la bun sfârșit.

Alte detalii care ne-au plăcut

  • Age is just a number: avem mai mult de o carieră în noi, iar reconversiile profesionale sunt din ce în ce mai des întâlnit, la orice vârstă. Acest lucru se vede din ce în ce mai mult pe piața muncii, în rândul comunității ucrainene care a emigrat recent în România, a diasporei noastre în Europa, în generația părinților X sau baby boomers
  • Take the meeting: un sfat puțin controversat dat de invitata noastră, Anamaria Lepădatu, a fost ca angajații companiei să accepte întotdeauna un interviu propus de o altă companie. Acest lucru poate să ne mențină la curent cu trendurile în piață, pregătiți pentru o negociere, conștienți de abilitățile noastre, de punctele slabe care se găsesc și în alte companii
  • Salary gap: Transparența salarială va ajuta la diminuarea diferențelor salariale bazate pe vârstă sau gen; mulți nu au salarii pe care le negociază, însă chiar și cei care au loc de negociere pot fi discriminați față de alții care nu au mai multă experiență, ci doar avantaje bazate pe prejudecăți și stereotipuri.

 

La ce să mai fii atent atunci când cauți un job

Rata de turnover a angajaților

Poți vedea pe LinkedIn, la secțiunea People, respectiv în reputația ca angajator cât de mult lucrează oamenii în compania respectivă. O rată mare a rotației personalului semnalează diverse probleme și un sistem defectuos, deoarece este mai costisitor să investești în trainingul oamenilor noi, decât în a păstra angajații fericiți.

Echipa cu care vei lucra

Cei cu care colaborezi zilnic formează cultura organizațională, iar ritmul de lucru va dicta mult din starea de spirit, eficiența și productivitatea zilnică. Poți verifica în social media contul managerilor cu care vei lucra, pentru a observa ce anume aleg să prezinte, dacă simți că ai avea chimie și o abordare similară, cu care te simți confortabil. 

Cum este tratat salariul

Dacă ți se spune că există o grilă de salarizare în care vei fi încadrat, dar aceasta este confidențială, acest lucru este foarte în avantajul angajatorului și deloc în avantajul angajatului. Șansele sunt să fie foarte greu să promovezi sau să obții măriri de salariu în timp, deoarece lipsa de transparență nu îți lasă suficiente resurse pentru a-ți putea argumenta cazul.

 

Abonează-te la newsletter-ul bankata.ro pentru recomandări săptămânale despre buget și finanțe personale. Fără reclame și fără sfaturi inutile. Doar informații financiare de calitate!

Bankata.ro nu oferă servicii de consultanță în ceea ce privește produsele financiare. Scopul nostru este să te ajutăm să compari și să găsești produsul potrivit pentru tine.

Bankata.ro este gratis pentru toți utilizatorii și ne străduim zilnic să îți oferim informații personalizate și de calitate. În cazul în care unul dintre produsele afișate pe site-ul nostru se potrivește nevoilor tale, noi primim un comision de la instituția financiară, fără nici un cost suplimentar pentru tine. Recomandările noastre sunt tot timpul obiective și independente de parteneriatele pe care le avem.