X
Sinteza modificărilor din codul fiscal

Sinteza modificărilor din codul fiscal

Ce modificări se aplică codului fiscal odată cu 1 Ianuarie 2024. Modificările fundamentale din codul fiscal au devenit o preocupare anuală, deoarece atât salariații, cât și administratorii de firme mici și mari sunt impactați, respectiv toți indivizii în calitate de consumatori. Mai jos sunt modificările majore din codul fiscal, după categorie.

Microîntreprinderile

După ce între 2022 și 2023 administratorii firmelor mici au fost nevoiți să aleagă între a avea un angajat (și impozit 1% pe venit) sau un impozit de 16% pe profit (în loc de anteriorul 3% pe venit), acum microîntreprinderile vor fi impozitate astfel:

  • 1% pe venit, dacă nu depășesc 60.000€ anual
  • 3% pe venit începând cu trimestrul în care cei 60.000€ sunt depășiți
  • 3% pe venit indiferent de valoarea acestuia, dacă activitatea este sub următoarele CAEN:
    • 5510 – Hoteluri şi alte facilități de cazare similare
    • 5520 – Facilități de cazare pentru vacanțe şi perioade de scurtă durată
    • 5530 – Parcuri pentru rulote, campinguri şi tabere
    • 5590 – Alte servicii de cazare
    • 5610 – Restaurante
    • 5621 – Activități de alimentație (catering) pentru evenimente
    • 5629 – Alte servicii de alimentație n.c.a.
    • 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor
    • 5821 – Activități de editare a jocurilor de calculator
    • 5829 – Activități de editare a altor produse software
    • 6201 – Activități de realizare a soft-ului la comandă (software orientat client)
    • 6209 – Alte activități de servicii privind tehnologia informației
    • 6910 – Activități juridice 
    • 8621 – Activități de asistență medicală generală
    • 8622 – Activități de asistență medicală specializată
    • 8623 – Activități de asistență stomatologică
    • 8690 – Alte activități referitoare la sănătatea umană.

Sistemul e-facturare

Operatorii economici vor fi obligați să emită facturile din sistemul business to business prin sistemul e-facturare. Ele vor trebui înregistrate în termen de 5 zile lucrătoare de la data emiterii. Firmele care deduc TVA-ul vor putea face acest lucru doar cu facturi care au fost și ele înregistrate prin factura electronică din sistemul național.

Avansul spre decontare și operațiunile cu cash

Plafonul de încasări și plăți între o persoană juridică și o persoană fizică s-a micșorat de la 10.000 de lei la 5.000 de lei. 

(Între două persoane fizice se pot face încasări și plăți în limita unui plafon zilnic de 10.000 de lei per tranzacție; până acum, plafonul era de 50.000 de lei).

Două persoane juridice pot încasa sub formă cash maximum 1.000 de lei plafon zilnic, acesta micșorându-se de la 5.000 de lei, anterior. Excepția este făcută de magazinele tip cash & carry, care pot încasa un plafon zilnic de maximum 2.000 de lei.

Avansul spre decontare către un angajat poate fi făcut în limita unui plafon zilnic de 1.000 de lei (până acum plafonul era de 5.000 de lei). În acest plafon nu sunt incluse deplasările, precum diurnele, cheltuielile pentru transport sau cazare.

La sfârșitul zilei, soldul registrului de casă nu poate depăși 50.000 de lei. Sumele în numerar care depășesc plafonul trebuie depuse în conturile bancare în două zile lucrătoare.

Salariații

Angajații din domeniile IT, construcții și industria alimentară beneficiau de scutirea impozitului pe veniturile salariale. Odată cu noul cod fiscal, facilitatea de scutire se va aplica doar pentru veniturile brute lunare de până la 10.000 lei. După această sumă, salariul nu va mai beneficia de fiscalitățile fiscale anterioare.

Veniturile din surse neidentificate

Reglementarea anterioară plasa veniturile din surse neidentificate la o cotă de impozitare de 16%. Odată cu noile măsuri, acestea vor fi supuse unui impozit de 70%. 

Impozitul pe imobiliare și autoturisme

În primii 5 ani de la dobândirea unui autoturism, acesta va fi impozitat cu 0,3%, dacă valoarea acestuia depășește 375.000 de lei (aproximativ 75000€).

De asemenea, proprietățile de tip clădiri sau terenuri vor fi și ele impozitate cu 0,3% dacă valoarea acestora depășește 2.500.000 de lei (aproximativ 500.000€).

Taxa pe valoare adăugată

De la 5% la 9%

TVA-ul va crește cu 4 puncte procentuale pentru:

  • livrarea alimentelor de înaltă valoare calitativă, respectiv produse montane, eco, tradiționale
  • livrarea locuințelor ca parte a politicii sociale (suprafața utilă de maximum 120 mp, exclusiv anexele gospodărești, a căror valoare, inclusiv a terenului pe care sunt construite, nu depășește suma de 600.000 lei, exclusiv TVA)
  • livrarea și instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură și alte sisteme de încălzire de înaltă eficiență, cu emisii scăzute, inclusiv a kiturilor de instalare  livrarea și instalarea de componente pentru repararea şi/sau extinderea sistemelor ca parte componentă a livrărilor de construcții, sau ca extraopțiuni la livrarea unei construcții
  • accesul la bâlciuri, parcuri de distracții și parcuri recreative ale căror activități sunt încadrate în codurile CAEN 9321 și 9329, târguri, expoziții, cinematografe și evenimente culturale, altele decât cele scutite de taxă
  • accesul la evenimente sportive.

De la 5% la 19%

Se va mări TVA-ul de la 5% la 19% pentru:

  • dreptul de utilizare a facilităților sportive ale căror activități sunt încadrate la codurile CAEN 9311 și 9313
  • transportul de persoane cu trenurile sau vehiculele istorice cu tracțiune cu aburi pe linii înguste în scop turistic sau de agrement
  • transportul de persoane utilizând instalațiile de transport pe cablu – telecabină, telegondolă, telescaun, teleschi – în scop turistic sau de agrement
  • transportul de persoane cu vehicule cu tracțiune animală, folosite în scop turistic sau de agrement  transportul de persoane cu ambarcațiuni folosite în scop turistic sau de agrement.

De la 9% la 19%

Va crește taxa pe valoarea adăugată la 19% pentru:

  • livrarea de bere fără alcool
  • alimente cu zahăr adăugat (peste 10 grame la 100 de grame per produs), cu excepția cozonacului și a biscuiților.

 

Abonează-te la newsletter-ul bankata.ro pentru recomandări săptămânale despre buget și finanțe personale. Fără reclame și fără sfaturi inutile. Doar informații financiare de calitate!

Bankata.ro nu oferă servicii de consultanță în ceea ce privește produsele financiare. Scopul nostru este să te ajutăm să compari și să găsești produsul potrivit pentru tine.

Bankata.ro este gratis pentru toți utilizatorii și ne străduim zilnic să îți oferim informații personalizate și de calitate. În cazul în care unul dintre produsele afișate pe site-ul nostru se potrivește nevoilor tale, noi primim un comision de la instituția financiară, fără nici un cost suplimentar pentru tine. Recomandările noastre sunt tot timpul obiective și independente de parteneriatele pe care le avem.