X
Keeping up with the Joneses

Keeping up with the Joneses

Sau efectul care ne determină achiziții pe care nu știm de ce le vrem. Una dintre cele mai sănătoase întrebări pe care începem să le punem încă din copilărie este clasica de ce?! „De ce” este menită să ne amintească ce obiectiv aveam, care era motivul inițial, să ne ajute în introspecție și să se asigure că nu suntem în derivă. În episodul de astăzi vrem să ne asigurăm că avem inițiative sănătoase în finanțe vorbind despre un fenomen popular, dar de care nu suntem mereu conștienți.

Cum m-am certat mulți ani la rând că nu țin pasul cu ceilalți

Mi-a luat aproape 7 ani să mobilez apartamentul în care locuiesc. Mulți prieteni m-au încurajat, spunându-mi că mobila e scumpă și că am făcut lucrurile înțelept, dotând întâi casa în mod funcțional și abia apoi creând un concept arhitectural. Că nu mă grăbește nimeni, este locuința mea și am reușit într-un final să o fac fix pe sufletul meu. Au dreptate, însă la fel de multă dreptate părea că avea și vocea din capul meu care spunea mereu „alții fac petrecere de casă nouă imediat după semnare cu mobila gata făcută”.

Am trăit câțiva ani cu acest gând în cap, până când cineva m-a întrebat „ok dar cine sunt acești oameni despre care vorbești?”.

Un singur cuplu, guys. Un singur cuplu era cel care îmi crease o întreagă voce în cap și care mă făcea să mă simt vinovată și, mai ales, în urmă, atâția ani.

Pe la jumătatea intervalului de 7 ani descris mai sus am fost invitată la un housewarming party la niște prieteni. Își cumpăraseră o locuință frumoasă, cu mai multe camere decât ale mele, mai aproape de centru și, mai ales, gata mobilată. Aveai unde să iei masa, nu am mâncat în poală și nici n-am stat pe jos. Iar această întâmplare mi-a creat mie o ancoră mentală în care TOATĂ LUMEA face lucrurile înaintea mea, iar eu sunt cea din ultima bancă cu temele nefăcute.

Nu m-am comparat cu cei mai apropiați prieteni, cu cineva care câștiga fix cât câștigam eu, nici măcar cu vecinii mei care au achiziționat apartamentul în același timp cu mine. Ci mi-am creat un reper artificial al cărui eșantion conținea o singură unitate și am extrapolat-o pentru o întreagă generație de millennials cu care nu țin pasul.

Keeping up with the Joneses: ce înseamnă

Conceptul de a nu ține pasul nu este unul nou. În 1913, ilustratorul Pop Momand a creat un comic strip cu numele Keeping with the Joneses, iar seria a rulat până în 1938. Personajele erau doar o familie formată din mamă, tată, fiică și o menajeră, însă acești părinți încercau în permanență să urce pe scara socială pentru a putea fi la același nivel cu vecinii lor, The Joneses.

Partea mea preferată este că în aceste comics personajele vecinilor sunt menționate frecvent, însă nu apar niciodată. În artă și divertisment conceptul de caracter nevăzut este unul smart și complex, pentru că în timp ce ajută la dezvoltarea scenariului, absența sa este relevantă.

În acest caz, The Joneses erau reperul peste care familia din comic nu putea trece, iar toate planurile și obiectivele lor nu erau aliniate cu niște nevoi și dorințe personale, ci raportate la cealaltă familie pe care o considerau superioară (și care nici nu apărea cu adevărat în viața lor).

Efectul The Joneses asupra societății

Ironia din această situație este că 1. Mulți dintre noi ne aflăm în situații similare în diverse domenii, fără să ne dăm seama și 2. Toate aceste reguli, salturi și realizări și-ar pierde total semnificația dacă ne-am muta lângă alți vecini (propriu-ziși sau metaforici). 

Am putea întâlni niște vecini despre care să credem că sunt „în urma noastră”, care să aibă cu totul alte interese (să le spunem o dezvoltare laterală), care să fie prea hippie sau prea corporate pentru gustul nostru, care să fie prea rar acasă ca să avem ocazii să ne comparăm cu ei, sau să fie acasă prea des și să ne enerveze atât de mult muzica lor încât să nu ne dorim oricum să ne asociem cu ei.

Într-o lume ideală, nu ne-ar păsa de casa și mașina vecinilor, ci doar am fi umani și amabili, ne-am ajuta cu vecinii la nevoie, dar am ști că fiecare are propriul traseu, propriile mici realizări și nici măcar nu știm de unde a pornit fiecare.

Din păcate, de multe ori aceste comparații creează așteptări ca lucrurile să fie făcute doar în anumite feluri, cum ar fi: să ne căsătorim la o anumită vârstă, să facem copii (nu doar unul, dar nici prea mulți), să avem un salariu stabil (într-o meserie pe care o cunosc și bunicii noștri), să ne facem vacanțele vara la plajă și să mâncăm sarmale de Crăciun.

Uităm că parteneriatele și iubirea sunt de multe feluri, că a fi părinți este o alegere personală, că abilitățile dobândite se diversifică odată cu progresul economic și tehnologic sau că există o lume întreagă care face lucrurile diferit și care ar putea să ne placă.

Keeping up with the Joneses în materie de finanțe

Efectul The Joneses se vede cel mai bine atunci când vine vorba de achiziții, în special cele făcute pentru statutul social. Multe dintre eforturile financiare fac parte dintr-un maraton de cumpărături pe care nu am ști cum să le justificăm, în afară de senzația că toată lumea din jurul nostru face asta și deci trebuie să facem și noi. Niște exemple ar fi:

  • Când cineva este singurul care nu are mașină din „grup” (grupul fiind ceva relativ oricum), iar un automobil devine un obiectiv – deși ar putea judeca și invers, că poate avea oricând ride shares, decât să meargă fiecare individ într-o mașină cu 4 locuri libere
  • Când iPhone-ul este considerat smartphone-ul corect, iar telefoanele cu sistem de operare Android mai sărace – deși sunt la fel de scumpe și cele din urmă, mai ales atunci când vorbim de ultimele generații, iar unii oameni preferă în mod genuin să opereze cu Android
  • Când rudele noastre renovează în fiecare vară și cumpără noi electrocasnice pe care le-au văzut la celelalte rude 
  • Când cumpărăm lucruri de care nu avem nevoie, sau în cantități mai mari decât ne-ar ajuta să le avem
  • Când ne dorim să epatăm cu o achiziție, deoarece nu mai trăim în vremurile în care un simplu nume comunica din ce familie facem parte și ce statut social aveam.

Cea mai mare problemă este că această ruminare și cheltuială mentală duce la situația în care am trăi peste puterea noastră de consum. De aici pot veni și reputațiile uneori negative pe care le pot avea cardurile de credit – deși am povestit în multiple rânduri că un card de credit gândit inteligent poate fi cea mai bună decizie financiară.

Citește tot ce ai nevoie să știi despre carduri de credit aici, în secțiunea destinată din FAQ (Frequently asked questions).

Fun Fact: Show-ul reality Keeping Up with the Kardashians își ia numele din expresia Keeping up with the Joneses. Let that sink in. ?

Cum să nu lăsăm The Joneses să ne afecteze

În primul rând, suntem datori să identificăm The Joneses pe care fiecare dintre noi îi avem. Pot fi voci din capul nostru inoculate de familie sau alte medii din care facem parte. Un avantaj este că pe măsură ce cunoaștem mai multe bule, ne și diversificăm reperele: odată ce trecem de mediul de acasă și cel de la școală putem merge la facultate, ne putem muta în alt oraș, putem cunoaște familiile partenerilor, putem avea multiple joburi, descoperi colegi diverși, noi hobby-uri și să ne uităm în urmă cu zece ani, descoperind că ne-am schimbat și am evoluat mult – iar acesta este un lucru excelent. Pe măsură ce avem mai mult acces la diferență, descoperim și un spectru divers de a face lucrurile.

În al doilea rând, este important să ne identificăm valorile și să ne setăm obiectivele astfel încât să ne îndeplinim dorințele, nevoile și aspirațiile, ținând cont de valorile respective. Dacă nu ne este clar care sunt valorile noastre, mai ales atunci când este vorba de finanțe, putem să ne răspundem la întrebarea:

De ce sunt banii importanți pentru mine?

Răspunsurile pot fi: libertate, securitate, confort, diversitate, curiozitate, statut social, opulență etc. 

Acestea sunt valorile de care trebuie să ținem seama atunci când ne propunem orice plan sau investiție pe care vrem să o facem.

Pentru a lua decizii financiare inteligente, citește și: 

La Bankata ne dedicăm atât educației financiare, cât și identificării și analizei celor mai bune oferte și produse bancare de pe piață. Căutăm atât dobânzi competitive și credite avantajoase, cât și o metodă de a pune conceptele într-un sistem de ansamblu, pentru ca cititorii să simtă că au toate instrumentele la îndemână pentru a face banking sau investing. Poți vedea aici ce poate face Bankata pentru tine, iar mai jos 5 propuneri de materiale auxiliare.

  1. Temerile financiare care tind să ne ghideze emoțiile: pe scurt, mediul din care facem parte ne poate induce emoții de rușine, frică sau vină legate de bani, iar aceste asocieri să ne dicteze subiectiv orice alegere facem ulterior în ceea ce privește finanțele noastre.
  2. Știrile negative senzaționale ne afectează finanțele personale, deoarece doar acestea tind să ne atragă atenția, astfel că doar acestea sunt publicate :)) La Bankata ne străduim să nu facem niciodată asta, ci să prezentăm faptele într-un mod cât mai obiectiv și neutru, ținând cont de istoric și precedente. Și sperând nu suntem, totuși, plictisitori ?.
  3. Tot ce ai nevoie să știi despre investiții
  4. Cum să gestionezi un credit imobiliar: poți citi toată secțiunea dedicată în pagina de FAQ despre real estate, dar dacă nu ai suficient timp, atunci poți parcurge textul despre care sunt costurile (adiționale) ale unui credit ipotecar. Aici dăm și exemplul ratei fixe de la Garanti, care îți aduce siguranță pentru primii ani de creditare. Ni se pare o decizie opusă efectului The Joneses, una echilibrată și înțeleaptă. ☺️
  5. Cum să te pregătești pentru pensie: unul dintre materialele noastre preferate, care își propune să make pensie sexi again, deși tinerii preferă să nu vorbească despre acest subiect. Tot pe scurt, dacă luăm toți banii pe care-i cheltuim din cauza vecinilor-reper-care-nu-ne-lasă-să-dormim și îi investim într-un randament bun, vom avea o sumă superbă atunci când ne vom pensiona, datorită dobânzii compuse ?.

PS: acum nu mă mai cert pentru cât timp mi-a luat să mobilez 🙂 uneori, micile victorii arată și așa ??.

 

Abonează-te la newsletter-ul bankata.ro pentru recomandări săptămânale despre buget și finanțe personale. Fără reclame și fără sfaturi inutile. Doar informații financiare de calitate!

Bankata.ro nu oferă servicii de consultanță în ceea ce privește produsele financiare. Scopul nostru este să te ajutăm să compari și să găsești produsul potrivit pentru tine.

Bankata.ro este gratis pentru toți utilizatorii și ne străduim zilnic să îți oferim informații personalizate și de calitate. În cazul în care unul dintre produsele afișate pe site-ul nostru se potrivește nevoilor tale, noi primim un comision de la instituția financiară, fără nici un cost suplimentar pentru tine. Recomandările noastre sunt tot timpul obiective și independente de parteneriatele pe care le avem.