X
Girl Math: trendul care ne poate arăta cum cheltuim banii

Girl Math: trendul care ne poate arăta cum cheltuim banii

Și de ce acest trend de TikTok ne poate aduce introspecție financiară. Am observat trendul Girl Math atunci când am intrat pe contul nostru (avem și noi unul, cu scopul Banking made fun!) pentru a lăsa reels explicative despre ce putem face mai inteligent cu banii noștri. Deci, dacă ai auzit deja de #girldinner sau #girlmath, dar nu ne și urmărești, ne vom bucura de fiecare follow ☺️?. 

De ce ne simțim mai bogați atunci când facem o achiziție corectă

Tehnic, nu suntem mai bogați, căci tocmai am cumpărat ceva, nu? Dar în același timp, simțim că dacă am aplica mentalitatea câștigătoare și pe viitor, poate am crea profilul unui bun cumpărător, nu? ? 

O prietenă spune de fiecare dată atunci când găsește reduceri extrem de bune sau ajunge să cheltuiască mai mult decât anticipa că „a adus bani în casă”. 

O înțeleg. Uneori, cumpărăturile și cheltuielile sunt ca un joc de mașinuțe în care eviți coliziuni sau dai intenționat peste cineva pentru a obține cel mai bun loc, iar la sfârșit nu ne bucurăm doar de achiziția făcută și de faptul că încă mai avem bani, ci și de traseul aventuros de a vâna reducerile, alertele de preț, codurile de discount etc.

Tocmai de aceea, în trecut am scris și despre:

De la Girl Dinner la Girl Math

Aș explica Girl dinner printr-un câmpenesc mai elegant, în porții mai mici (adică deși asortezi diverse elemente, încap toate pe o farfurie, nu ca atunci când ne așteaptă unchii noștri cu vinete zacuscă icre pastă de pește salată de boeuf piftie, și nu încap toate pe masa extensibilă). Este unul dintre trendurile acestei veri și are și un jingle asociat (dubios sau funny, depinde în ce stare te prinde).

Trendul TikTok a fost asociat ulterior cu Girl Math, care are câteva „reguli” ușor frivole, majoritatea orientate pe cum se simte atunci când facem achiziții:

(dacă preferi să vezi un TikTok, click aici).

  • Atunci când plătim cu cash, nu se pune (căci nu a scăzut soldul cardului nostru)

Pot înțelege, de obicei folosesc cash în piețe și am o grămadă de plăsuțe cu fructe, legume, frunze și flori. La sfârșit mă simt bogată și parcă totuși nu am cheltuit?!

  • Dacă ceva costă sub 5$ (sau un echivalent confortabil într-o altă monedă, nu se pune)

Practic de fiecare dată în care descopăr un site chinezesc pe care orice obiect la care nu mă gândisem vreodată costă 5 lei și adun în coș o mulțime de lucruri, iar la checkout arată doar 99 de lei și pare că mai mult am adus eu bani în casă, corect? (De cele mai multe ori mă bucur mai mult de experiența de browsing și după câteva zile închid tabul).

  • Orice rochie are practic prețul la jumătate, deoarece acoperă și topul, și pantalonii sau fusta

Corect, așa gândesc și eu de fiecare dată când fac un bagaj pe care plănuiesc să-l îndes sub scaunul avionului. O singură rochie = o zi de purtare într-un city break, mai mult spațiu, mai multe șanse de câștig!

  • Dacă ieși într-un local cu prietenii și te oferi să plătești tu nota, apoi ceilalți îți dau partea lor pe Revolut, practic ai făcut profit, primit bani gratis ești liber să-i cheltuiești

Zero adevăr, 100% se simte ca atare. Orice transfer este un sentiment minunat, nu pot să contrazic partea asta.

  • Dacă ai cumpărat ceva, dar ulterior ai returnat produsul și ai primit banii înapoi, ai făcut din nou profit și primit bani gratis

Știu oameni care se străduiau să facă filme independente cu eticheta hainelor pe dedesubt, pentru a putea returna ulterior acele produse, căci bugetul era redus. Deci relativ corect?

Regulile Girl Math care ne plac

Părțile funny de mai sus sunt o confirmare a faptului că trăim într-o cultură în care oferta este foarte mare, iar noi jonglăm cu resurse limitate între a ne plăti facturile, a ne înțelege nevoile, a ne împlini dorințele, a avea totul acum, a avea răbdare să nu avem totul acum, a face investiții pentru viitor, a ne răsfăța cu ceva atunci când ne simțim copleșiți de toate cele de mai sus.

Subiectul glumei este și ideea patriarhală că fetele sunt cheltuitoare și nu înțeleg cum banii funcționează – they actually do! Tocmai de aceea se distrează cu regulile de mai devreme. Girl Math vine ca răspuns pentru rollercoasterul financiar în care ne simțim. De aceea, conceptul are și părți insightful, care ne-au atras atenția:

Cost per wear

Scurt story time: aveam o baterie superbă din fontă la bucătărie, pe care a trebuit să o înlocuiesc după 6 ani de utilizare. Am căutat aceeași culoare și am găsit unele care se simțeau foarte diferit la atingere (dintr-un compozit și cupru). Părea că se vor strica mai repede decât cea trainică pe care o avusesem înainte, așa că am întrebat un reprezentant din magazin: este bună? Recomandați? Se va strica repede?

Iar domnul acela m-a asigurat că „2-3 ani nu voi avea probleme cu ea”, ceea ce m-a 1) frustrat, 2) întrebat când am ajuns să fie un obicei să ne înlocuim bateriile de la chiuvete atât de frecvent, 3) m-a făcut să mă întreb dacă e normal să dau, practic, 10 lei pe lună pentru bateria chiuvetei ???.

Costul per utilizare nu se aplică neapărat la orice produs. Sau se poate aplica, însă am putea deveni înnebuniți de acest obicei. Un telefon de 3600 de lei pe care-l folosim timp de 3 ani înseamnă un cost de utilizare de 100 de lei pe lună. O rochie de 240 de lei pe care o purtăm de 12 ori înseamnă 20 de lei per purtare.

Personal, îmi place să mă întreb dacă achiziția respectivă îmi bifează sau nu valorile, dacă va fi relevantă pe termen lung, dacă îmi va mai plăcea peste un an, sau dacă tinde să fie un impuls stimulat de factori externi, care nu au legătura cu traiectoria mea.

Costul per folosire este, oricum, un  mod smart de a înțelege valoarea lucrurilor. De multe ori ne poate determina să spunem mai repede Da unui produs, așa cum alteori împărțirea la numărului de utilizări s-ar putea să ne dea un răspuns care să ne răzgândească instant.

Sunk cost

Conceptul de sunk cost este legat de axioma că trebuie să cheltuim bani pentru a face bani. Mie îmi place mult să lucrez din avion și mă gândesc că dacă tot urmează să am câteva ore la dispoziție, atunci le pot fructifica productiv. 

În paralel, Girl Math consideră că banii de pe un produs returnat par un „venit” pentru că reușesc să schimbe sunk cost în reversible cost. Acest lucru poate fi o abilitate în sine: să poți gândi în perspectivă, să verifici politicile de retur, să nu rupi eticheta imediat, să stai în expectativă pentru a avea răbdare să iei o decizie corectă.

O altă senzație pe care o avem atunci când returnăm un produs este că am ținut blocați niște bani pe care altfel poate i-am fi cheltuit între timp, doar știind că sunt acolo. Astfel, atunci când se întorc pare că am investit în viitorul nostru ?.

Prospective cost

Asta este partea noastră preferată 🙂 un prospective cost poate fi un palton pe care-l cumpărăm peste vară la un preț mai mic, sau o garanție pentru o mașină închiriată pe care o plătim de pe cardul de credit. 

Asta înseamnă că nu ne blocăm banii din vacanța respectivă (să spunem că garanția ar fi fost de 300€, pe care fără un card de credit ar fi trebuit să-i bugetăm suplimentar) și că nici nu „știm de ei” atunci când ei sunt returnați pe card. 

Girl Math spune că dacă plătim un bilet la un concert cu an înainte (să spunem că biletul este 60€), costul va fi de doar 5€ în fiecare lună până la concert. Are Girl Math dreptate? 100% da, cu cardurile de credit ?.

Cum să aplicăm Girl Math în avantajul nostru

Prin carduri de credit: un card de credit este ideal atunci când vrei să optezi pentru varianta avantajoasă de plată pe un an, dar nu vrei să dai toții banii deodată. Ai și plan mai ieftin, și plăți eșalonate. Un card de credit este ca atunci când ne împrumutăm de la un prieten pentru a-i returna banii la salariu. Pe acesta nu-l deranjează, nu ne întreabă de ei și nu ne cere dobândă dacă nu depășim o perioadă de grație.

Un card de credit este excelent pentru future costs, prospective costs sau un concert la care mergi peste un an ?.

Citește despre cardurile de credit toată secțiunea dedicată din Frequently asked questions.

BNPL înseamnă Buy Now, Pay Later și este o formă diferită de achiziție în rate, pe care le poți plăti mai târziu. De curând a venit în România prin tbi bank și-ți oferă 3 rate fără dobândă într-o rețea largă de parteneri.. Citește despre Buy Now Pay Later în România aici.

Să fim atenți și conștienți la motivația de a face achiziții, respectiv ce factori interni și externi ne stimulează sau joacă un rol relevant. Uneori poate fi doar faptul că niște colegi doresc să plaseze o comandă comună pe un site, alteori să avem o stare de iritare pe care simțim că am rezolva-o cu o achiziție.

Citește și:

Tracking spendings:  ca să vedem unde se duc banii noștri, trebuie să avem o idee de ansamblu și să lucrăm cu date (cuvântul nostru preferat). Doar așa putem stabili tipare de consum, sau măcar să facem un simplu pie chart cu categoriile cheltuielilor noastre.

? Citește 5 motive pentru care să-ți urmărești cheltuielile.