Efectul Diderot

Și cum poți folosi acest concept pentru a îmbunătăți comportamentul tău de consum

Efectul Diderot se produce atunci când achiziționarea unui singur lucru lansează o întreagă spirală de consum, ducând la mai multe cheltuieli care să întregească sau completeze lucrul original. Practic, până să cumpărăm primul obiect sau serviciu nici nu ne gândeam la necesitatea celorlalte achiziții, însă acum suntem prinși într-un cerc ușor vicios.

Ce este efectul Diderot

Unul dintre tiparele mele preferate de gândire este să fac diferența între funcționalitate și design:

  • Dacă ceva are funcționalitate, perfect atunci îți îndeplinește scopul
  • Dacă pe lângă funcționalitate, sunt și fericită estetic, atunci e un obiect perfect
  • Dacă ceva are doar design, dar zero funcționalitate, atunci cel mai probabil este un kitsch.

De exemplu, o pernă de canapea pe care să te sprijini îți oferă confort, deci are funcționalitate. Dacă este și frumoasă, atunci este perna cu care alegi să-ți decorezi casa. Dacă este a 17-a pernuță de canapea pe care nu te sprijini, dar are eventual și un mesaj siropos, fugi ?.

Termenul efectului Diderot a fost format în 1988 de Grant McCracken, după ce un filosof francez – Denis Diderot – îl descrisese într-un eseu de-ale sale din anii 1700.

Eseul ”Regrets on Parting with My Old Dressing Gown” povestește cum un halat superb stacojiu de care s-a bucurat inițial l-a dus într-un final la a avea datorii, deoarece prin comparație, toate celelalte posesii ale sale nu mai păreau frumoase. Astfel, Diderot a ajuns să-și înlocuiască toate obiectele din cameră cu unele mai scumpe, inclusiv scaunul pe care își lăsa acel halat.

Concluzia este una frumoasă: față de vechiul halat, Diderot simțea că era proprietarul lui. Însă, față de noul halat autorul simțea un efect invers, în care el era în subordinea acestuia. Eseul încheie cu: Beware of the contamination of sudden wealth. The poor man may take his ease without thinking of appearances, but the rich man is always under a strain.

Efectul Diderot în zilele noastre

Primele dăți în care am observat acest efect (dar nu știam să-l numesc) a fost atunci când îmi vizitam rudele, care își petreceau verile renovând energic și îmbunătățind orice colțișor al casei. Ironia era că niciodată nu a fost vorba de un makeover, precum în apartamentele de la televizor, ci de exact acea dispunere a obiectelor din casă, dar într-o formă mai nouă. Inclusiv și atunci când mobila sau gresia erau schimbate, erau cumpărate fix aceleași tipuri de produse, dar pe o culoare cu o nuanță mai deschisă. Observ asta și acum, când oamenii nu se mai pot opri din a achiziționa pernuțe pentru canapea – atât de mult încât nici nu mai știi care era culoarea canapelei de dedesubt ?.

  • Unul dintre cele mai populare efecte Diderot este întâlnit în ecosistemul Apple: cei care decid să își cumpere un iPhone optează apoi și pentru căști de la același brand, un Apple watch sau chiar un iPad. Senzația că este totul se asortează între ele, chiar dacă original aveau doar nevoie de un smartphone.
  • Cei entuziasmați de cafe(ne)le de specialitate decid să își prepare cafeaua (și) acasă, începând cu o cafea, apoi o râșniță, un espressor, o latieră, un aparat separat care face spumă, un V60, un aeropress, toată lista continuând cu un dispozitiv ingenios lansat pe kickstarter care extrage toate esențele din cafeaua respectivă. Original, gândul lor era că ar putea scoate un preț mai bun pe un latte de 15 lei în oraș.
  • Inițial, un festival era un bilet la mai multe concerte. Azi, un buget de festival cuprinde cazări, transport, mâncare, gear, outfituri speciale, extensii de păr etc. Corolar, nici vacanțele nu sunt doar cazare și transport, ci și cumpărături specifice locului respectiv, idei de haine pe care vrem să le purtăm în acel loc etc. 

Citește aici cum să gestionezi un buget de festival

Citește aici despre cum să-ți calculezi bugetul de vacanță

Cum să îți îmbunătățești comportamentul tău de consum

Cum să nu intri într-o spirală de consum

  • Analizează diferența dintre nevoie și dorință
  • Întreabă-te câte alte cheltuieli va genera bunul respectiv (mașina este cel mai bun exemplu, deoarece necesită combustibil, revizii, asigurări, alte opțiuni etc)
  • Odată ce ți-a venit o idee, lasă să treacă 24h până la decizia finală a achiziției
  • Întreabă-te dacă motivația este una intrinsecă sau extrinsecă
  • Compară cu produse similare pe care le-ai achiziționat în trecut: te-au făcut mai fericit, simți că au meritat, ai repeta experiența?
  • De câte ori nu ești sigur asupra unei achiziții, gândește-te că ai putea mai bine să economisești acei bani.

De exemplu, tbi bank are acum cea mai competitivă ofertă de pe piață, oferind o dobândă anuală la depozitul de economii de 8.05%, în condițiile în care în luna precedentă BNR a anunțat dobânda de referință 7%.

Vezi aici de ce ne place acest depozit de economii de la tbi.

Percepția asupra cardurilor de credit

Percepția despre cardurile de credit nu este una omogenă, ci mai degrabă una polarizată. În timp ce numeroși utilizatori (printre care și noi ?) le vedem super avantaje, mulți alții au senzația că sunt un produs capcană, care ne vor instiga la mai mult shopping și impulsivitate. Cu toate acestea, plățile eșalonate ne pot aduce mai multă ordine în bugetul personal.

Ne găsești și pe LinkedIn, unde tocmai ne-am întrebat comunitatea ce părere are despre cardurile de credit. Poți vota și tu aici.

De fapt, cardurile de credit sunt o soluție excelentă pentru o mulțime de situații:

  • Îți asigură un fond de urgență sau neprevăzut
  • Îți rezolvă problemele de cash flow pe care le poți avea înainte de salariu
  • Te ajută să plătești în rate, uneori chiar fără dobândă
  • Îți aduc cashback din rețeaua de comercianți parteneri

În special în cazul efectul Diderot, cardurile de credit te pot ajuta să te gândești: aș vrea să plătesc rate lunare pentru acest produs? Decizia va avea sens și peste câteva luni? Vreau să plătesc pentru el și peste jumătate de an? Aceste întrebări ne ajută să avem mai multă claritate în procesul de achiziție.

Cele mai bune carduri de credit identificate de Bankata sunt aici, dar în meniul nostru le poți căuta și după:

Happy mindful shopping!

 

Abonează-te la newsletter-ul bankata.ro pentru recomandări săptămânale despre buget și finanțe personale. Fără reclame și fără sfaturi inutile. Doar informații financiare de calitate!

Bankata.ro nu oferă servicii de consultanță în ceea ce privește produsele financiare. Scopul nostru este să te ajutăm să compari și să găsești produsul potrivit pentru tine.

Bankata.ro este gratis pentru toți utilizatorii și ne străduim zilnic să îți oferim informații personalizate și de calitate. În cazul în care unul dintre produsele afișate pe site-ul nostru se potrivește nevoilor tale, noi primim un comision de la instituția financiară, fără nici un cost suplimentar pentru tine. Recomandările noastre sunt tot timpul obiective și independente de parteneriatele pe care le avem.